CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

April 8, 2010

STRUCTURE


Arowana merupakan spesis ikan yang sangat unik. Ramai penggemar yang asyik dengan bentuk rupa parasnya yang mampu mempamerkan kepuasan sebagai ikan hiasan klasik yang bermutu tingi. Hampir kesemua family arowana mempunyai kepala yang bertulang dan badan yang di liputi dengan sisik yang besar dan berat yang mana berbentuk seakan-akan seperti mozek dengan susunan yang melintang. Warna sisik adalah berbeza mengikut baka induk. Semakin cantik sisik tersebut semakin mahallah harga pasaran ikan berkenaan. Susunan sisik ikan ini dapat di bahagikan kepada 6 bahagian. Bermula dari bahagian yang berdekatan 'sirip pelvic' (1st level) sehinggalah bahagian atas badan ikan tersebut (6th level).

Pada bahagian 'sirip dorsal' dan bahagian atas 'sirip anal' terdapatnya anjuran sinar lembut dan agak panjang manakala 'sirip pectoral' dan 'sirip pelvic' adalah kecil. Di bahagian hadapan mulut ikan ini terdapat sepasang 'barbel' yang lembut. Gelaran (dragon) diberikan sempena sisiknya yang besar dan kehadiran 'barbel' pada atas bahagian 'lower jaw'. Nama (bony-tongue) atau 'lidah-tulang' berasal daripada tulang bergigi (lidah) di dasar mulut ikan kelisa ini yang menggigit kepada gigi di lelangit mulut.

'Lateral line' atau garisan mengunjur yang terdapat pada badan ikan kelisa terdiri daripada siri "pore-like organs" yang membantunya mengesan getaran atau tekanan di dalam air. Fungsi ini adalah sama dengan apa yang terdapat pada semua jenis ikan yang lain.

0 comments: